Kaching!

Rabu, 5 Julai 2017

Telinga Keluar Lendir Kahak

Bayi yang demam dan selesema dalam tempoh yang lama kalau lendir kahak tidak keluar melalui mulut, hidung, air liur, muntah, atau berak, ia akan keluar melalui telinga! Ya, agak bahaya. Tetapi jangan risau.

Apa yang penting ialah pergi berjumpa doktor dan makan antibiotik yang diberikan. Sebelum itu, bolehlah kita lap telinga dengan lembut kain bersih yang telah dilembabkan dengan air suam. Tetapi jangan pula hanya mengelap sahaja tanpa pergi berjumpa doktor ya. Hal ini kerana kuman dalam telinganya mungkin boleh merebak ke kerongkong atau bahagian lain. Kuman ni sangat jahat tau. Kalau tak rawat, ia memang akan ke arah lain pula.

Cara untuk ubatinya ialah dapatkan ubat dari doktor. Doktor akan pastikan bayi kita sesuai untuk ubat titik atau krim sapu atau terus makan antibiotik. Kalau tidak demam, doktor akan bagi ubat titik atau krim sapu. Tapi kalau masih demam, antibiotik makan akan diberikan. Lendir kahak akan kering dalam masa 24 jam. Kalau tiga hari tidak sembuh lagi, bolehlah berjumpa doktor semula untuk konsultansi lagi.

Selain itu, kurangkan pemberian susu dan berikan air masak (kalau berumur enam bulan ke atas). Boleh beri nasi je pun ok. Sebab susu lagi manis dari nasi.
Kalau enam bulan ke bawah, kurangkan scope susu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hai acik semua..